söndag 1 juli 2007

Intryck från Bagaregårdens äldreboende

Det var både intressant och roligt att få praktisera på Bagaregårdens äldreboende. Den del av boendet jag var på var en enhet med två avdelningar med korttidsboende. Korttid är just vad det låter. Personer kommer dit och bor under en kortare tid. Skälen kan exempelvis vara att man just genomgått en operation och behöver extra hjälp innan man kommer hem eller att man har "växelvård", alltså att man bor växelvis hemma och på boendet. I det senare fallet handlar det vanligen om att avlasta för anhöriga som dagligdags gör en enorm insats, vanliga damer som börjar bli till åren.

Jag vill passa på att tacka Eva Steen-Olsson med personal. Alla var hjälpsamma och trevliga. Förhoppningsvis kunde jag ge en hjälpande hand, samtidigt kräver ju varje praktikant handledning och lite tålamod. Under dessa dagar fick jag bland annat hjälpa till med påklädning, bädda sängar och servera mat. Genom att gå med, lyssna och hjälpa till fick jag en inblick jag inte kunnat få på något annat sätt.

Intrycken är många och svåra att sammanfatta, men låt mig ge några. Personalen först. De sliter och det är tydligt hur rutinerade de är som jobbar där ett tag. De boende. Bredden, allt från rätt pigga personer till andra som är ganska så dementa. Och givet det, hur personal försöker möta de boende utifrån sina egna förutsättningar. Ibland dilemman, såsom att den egna viljan självklart ska styra, men att en person som dag efter dag vägrar ta en dusch för eller senare närmar sig vanvård.

Dagarna på Bagaregårdens äldreboende gav mersmak. Närmast ligger några dagars praktik på restaurangen Kajskjul 8 under Kulturkalaset i Göteborg i augusti. Det blir säkert intressant och roligt det också.

Inga kommentarer: