söndag 1 juli 2007

Chalmers och Shell

Imorgon måndag blir det en heldag i Göteborg då jag bjudit in min kollega i Riksdagen och utbildningsutskottet, Gustav Blix från Stockholm. Första punkt är att besöka Chalmers. Detta gjorde jag visserligen i princip dagligen under fyra år, men denna gång blir det i lite mer ordnad form. Vi ska träffa rektor Karin Markides och delar av hennes ledningsgrupp. Jag tog initiativ till mötet för några månader sedan. Syftet för oss är att höra vad de anser om Alliansens utbildningspolitik, lära mer om Chalmers, däribland vilka utmaningar de står inför. Därtill hoppas jag att vi ska få tillfälle att diskutera deras erfarenheter av att vara en stiftelse till skillnad från de flesta andra lärosäten i Sverige. Vilken frihet ger det? Dessutom tänkte jag höra vad Karin Markides och de andra anser om sviktande intresse bland unga för teknik och vad de vill göra åt det.

Efter lunch åker Gustav och jag vidare till Shell för ett besök på deras raffinaderi. "Raffet" är något som "bara funnits", som man som göteborgare inte riktigt tänker på. Ska bli intressant att få höra mer om dem och deras verksamhet.

Inga kommentarer: