söndag 6 juli 2008

Almedalsveckan

Idag inleddes årets så kallade politikervecka i Almedalen i Visby på Gotland. Imorgon bitti åker jag dit och stannar till fredag eftermiddag.

Imorgon ska jag bland annat träffa företrädare för sjöfartsnäringen för att prata miljöfrågor.

På tisdag är jag med i ett seminarium anordnat av fackförbundet Sveriges Ingenjörer. Temat är arbetskraftsinvandring och vi i panelen ska försöka bena i hur vi kan locka fler duktiga personer till Sverige och hur vi kan förmå de som kommer hit för exempelvis studier eller forskning att stanna.

På onsdag är jag med i två debatter. Den första anordnas av fackförbundet SACO:s studentråd och handlar om kvalitet i den högre utbildningen. Den andra anordnas av arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen tillsammans med den statliga myndigheten Vinnova och handlar om industrirelevant forskning.

Torsdagen inleds med en tidig frukostdebatt som anordnas av fackförbundet Civilekonomerna tillsammans med intresseorganisationen för ekonomutbildningarna i Sverige. Temat är återigen kvalitet i utbildningen, men denna gång med fokus på ekonomutbildningar.

På fredag tänkte jag bland annat lyssna till ett seminarium om det så kallade "Lissabonfördraget". Intressant nu när irländarna sagt nej i en folkomröstning.

En del socialt lär det också bli. Almedalsveckan är ju lite av en "marknad i politik". Enligt tidningen GP uppskattar man att runt 6000 personer kommer för att delta i debatter, lyssna, påverka, rapportera i media etc.

Inga kommentarer: