tisdag 6 maj 2008

Vecka 19, 6 - 9 maj

Några ord om kommande vecka. Igår var jag på resande fot. Och idag har vi bland annat, som vanligt, haft möte med den moderata riksdagsgruppen.

Imorgon inleder jag dagen med ett seminarium som en grupp moderater anordnar i riksdagen. Vi kommer att träffa spännande personer som jobbar med företagande, uppfinningar etc. Vår förhoppning är att dessa personer ska kunna ge oss som riksdagsledamöter viktiga inspel om vad som kan och bör göras för att göra det bättre att vara företagare i Sverige. Eftermiddagen ägnas åt ett seminarium hos Sveriges kommuner och landsting (SKL), som är en organisation för just kommuner och landsting. Imorgon ska de handla om forskning som sker inom sjukvård mm. Och forskning är ju min tårbit för moderaterna i riksdagen.

På torsdag har vi möte med utbildningsutskottet, bland annat ska vi får höra om utredningen om yrkesutbildningar och ha överläggningar med regeringen om EU-frågor. På torsdag kommer vi också att rösta om nya regler för arbetskraftsinvandring för forskare, som jag skrev om härom veckan när vi skulle besluta om förslaget i utbildningsutskottet. Då beslutade vi om förslaget, och nu tar riksdagen beslut. Lite komplext förslag. Men, det är en viktig principfråga - att det ska finnas bra möjligheter för duktigt folk att bygga en framtid i Sverige.

Nu i veckan är det de så kallade Teknikdagarna som handlar om rekrytering och marknadsföring av teknikutbildningar. Arrangörer är bland andra fackföreningen Sveriges Ingenjörer och företaget SAAB. På fredag anorndar jag en heldag med dem som en del av teknikdagarna. Vi inleder med en diskussion om teknikintresse där jag, socialdemokraten Luciano Astudillo, matteforskaren PO Bentley och Chalmers vice rektor Sven Engström deltar. Under eftermiddagen blir det workshop där upplägget är att deltagarna ska få möjlighet att föreslå saker som kan göras för att få fler att läsa och jobba med teknik.

Inga kommentarer: