onsdag 16 april 2008

Seminarium om klimatpolitiken



Under eftermiddagen idag deltog jag i ett seminarium om klimatpolitik på Berns salonger i Stockholm.



Arrangör var "Forum för energi och tillväxt" som rattas av energiföretag och svensk basindustri. Inbjudna var yngre politiker och opinionsbildare.

Seminariet inleddes med att sekreteraren i den statliga utredningen klimatberedningen berättade om deras arbete och målsättningar i svensk, europeisk och global klimatpolitik. Intressant!

Mitt deltagande var i en paneldiskussion där även KTH-forskaren Lennart Söder, skogindustrilobbyisten Lina Palm, och riksdagsledamoten (mp) Per Bolund deltog. Lennart är kunnig, pekade på utmaningarna med ökande energiförbrukning i världen, men är lite för negativ för min smak! Lina pekade på målkonflikten mellan förbättringar i Sverige/Europa och risken att förlora företag till dåliga miljöförhållanden i andra delar av världen. Viktigt. Per är en påläst och "moderat" miljöpartist. Trist bara att (mp) inte gillar EU som ju med alla för- och nackdelar är det bästa miljöarenan vi har att tillgå.

Mitt budskap handlade om grundläggande värderingar som personligt ansvarstagande, marknadsekonomi, förvaltarskap, äganderätt och internationellt arbete. Jag tog strid mot tullar och för marknadsekonomi, och försökte därtill peka på att vi har en balansgång som politiker mellan att "rädda världen" och erbjuda "låga elpriser"!

Inga kommentarer: