måndag 26 mars 2007

Varför vann inte alliansen i Göteborg?


Tyvärr blev det inget majoritetsskifte i Göteborg. Moderaterna hade spänt bågen ordentligt, men det räckte inte hela vägen i valet 2006. Kan vi vara nöjda? I den meningen att Moderaterna gjorde ett fantastiskt bra valresultat i Göteborg liksom i landet som helhet, ja absolut. Inte minst gav det ju mig en riksdagsplats. Samtidigt blev det inget skifte i styre i kommunen. Sossarna styr vidare med (v) och (mp). Så nej, riktigt nöjda kan vi inte vara.

I höstas fick jag uppdraget att utvärdera Moderaternas valkampanj i Göteborg. Roligt, men samtidigt lite knepigt. Det handlar om att försöka svara på frågan varför det inte gick så bra som många av oss hoppats. Och, det handlar om också om att komma med rekommendationer till vad vi ska fortsätta med och vad vi ska göra annorlunda.

På förbundsstämman för Moderaterna i Göteborg kommer resultatet att presenteras. Men, redan nu tror jag att man kan göra några statements.

Vi behöver bli duktigare på att rekrytera nya sympatisörer och företrädare. Vi behöver matcha fram nya ledande företrädare. Vi behöver tydliggöra bättre vad vi vill med Göteborg. Och vi behöver arbeta långsiktigt med direkta väljarkontakter.

Är du göteborgare? Vill du vara med och bidra? Hör av dig till mig så ska jag ge dig en bra uppgift!!

Inga kommentarer: