torsdag 15 april 2010

Besök på Hagakliniken!



I måndags morse besökte jag Hagakliniken i Göteborg. På bilden syns läkaren och entreprenören Ali Hajimirsadeghi som startade kliniken för 4 år sedan.

I början var Hagakliniken en liten verksamhet med några få medarbetare, idag är de 25 personer. De har nu senast startat en vårdcentral.

Min första kontakt med Ali var för något år sedan då han var nominerad till ett pris för sitt entreprenörskap. Han vann aldrig det priset, men har lyckats desto bättre med sin verksamhet.

Hagakliniken är ett bra exempel på hur privat driven verksamhet kan göra stor nytta i den offentligt finansierade vården. De bidrar till en ökad tillgänglighet för oss som patienter, de tillför nytänkande i hur vård kan utföras och det ger personal i vården fler arbetsgivare att välja mellan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lätt att driva en verksamhet som ger klirr i kassan när inte lagar och avtal hålls.
Kollektivavtal saknas och lagar i patientsäkerheten följs ej.

Lars Hjälmered sa...

Hej Anonym!

Du kommer i din kommentar med några påståenden om Hagakliniken.

Låt mig kort kommentera dessa.
För det första har jag ingen inblick i Hagaklinikens verksamhet, och vet därför inte huruvida de har ett kollektivavtal eller inte. Ett sådant avtal behöver man ju iofs inte heller ha, även om det ger en del fördelar.

Att jag saknar direkt inblick gör också att dina påstående om att olika lagar och avtal inte hålls inte är något jag kan förhålla mig till. Om man för en sekund antar att det du skriver stämmer, räknar jag med att detta följs upp dels av Västra Götalandsregionen med vilken kliniken har avtal för primärvård och dels med övriga medicinska tillsynsaktörer.

Låt mig generellt säga att privata aktörer likt Hagakliniken är viktiga för vården och för oss som patienter. Det blir fler vårdgivare att välja mellan för oss som vårdtagare och för personal i vården, dessutom kan nya aktörer ge en utveckling i vården genom att tänka nytt. Detta är bra. Och privata aktörer ska självklart följa alla relevanta lagar och regler, det utgår jag ifrån att Hagakliniken gör.

Bästa hälsingar
Lars Hjälmered