tisdag 30 mars 2010

Ny blir det åka av - historisk satsning på infrastruktur i Västsverige!

Idag har regeringen presenterades planerna på nya trafiksatsningar i Västsverige.

Under de närmaste 11 åren kommer 61 miljarder investeras i följande projekt i Västsverige:
• Västlänken, tågtunneln under centrala Göteborg med stationer under Haga och Korsvägen
• Marieholmstunneln, för biltrafiken under Göta älv
• En nya Göta älvbro som ersättning för nuvarande bro
• En utbyggnad av hamnbanan på Hisingen och en ny järnvägsbro över Göta älv
• Utbyggnad av E20 till motorväg, bland annat genom Alingsås och Alingsås-Vårgårda
• Fortsatt utbyggnad av E45 Göteborg-Trollhättan till motorväg
• Sista etapperna i utbyggnaden av E6 i Bohuslän till motorväg
• Ny tågtunnel under centrala Varberg
• Nytt signalställverk i Göteborg
• Längre perronger för längre pendeltåg Alingsås-Göteborg-Kungsbacka
• Förbigångsspår mellan Göteborg och Herrljunga

Fantastiskt är ordet som ligger närmast till hands! Under lång tid har det klagats på bristande nya satsningar i Göteborg - med alliansen vid rodret sker nu en historisk satsning. Visst, det kommer att ta tid innan vi kan tåg under centrala Göteborg eller med bil på en ny bro över Göta älv. Men, dessa investeringar kommer att betyda mycket i framtiden. De gör att fler människor och med gods kan röra sig till och från och inom Göteborg. Det är bra för jobben, och ytterst för dig och mig!

Läs mer om satsningarna på Göteborgs Posten, GT och på regeringens hemsida.

3 kommentarer:

Nemokrati sa...

Tillbaka till stenåldern som vanligt. Sverige behöver förnuftig infrastruktursatsning och det tycker jag inte det här verkar vara. Mer och mer biltrafik. Dessa pengar borde gå 1. till förnuftiga järnvägssatsningar där stor hänsyn tas till miljön 2. Till utvecklingen av en miljövänlig bil och utbyggnad av tankställen för dessa. När ska vi få se den skapelsen? Vill vi förstöra naturen ohjälpligt? Alliansen bryr sig tydligen inte om vår vackra natur - snart återstår endast en spillra. Det handlar om värden som vi aldrig mer får tillbaka - det är omistligt. Och så kärnkraft ovanpå det - det är så man kan spy. Den här betongpolitiken dödar allt liv till slut. Samvete noll.

Nemokrati sa...

Se gärna förslag - http://komigenuva.wordpress.com/2009/02/04/skattepengar-pa-export/

Dessutom - vad tänker ni göra åt de växande klyftorna mellan fattig och rik, de ökar sociala spänningar i samhället och leder till mer våld, missbruk och kriminalitet.

Skolor behöver rustas upp, det behöver byggas bostäder - billiga hyresrätter till ungdomarna, ekobostäder, passivhus och värmesystem behöver bytas ut, miljonprogrammet behöver rustas upp.

En ny fastighetsbubbla är skapad - den kommer att spricka över hela världen. Man satsar på outsourcing till låglöneländer och en konsumtion som finansieras med krediter.

Vad som behövs är en helt och hållet klimatomställd produktionsapparat - det är dit pengarna måste gå. Och jobben - och kapitalet, varenda krona - måste hållas kvar i landet. Annars går det som det gått i resten av Europa - med enorm skuldsättning på 70 % i Tyskland och Frankrike, över 100 i Storbritannien, Spanien, Grekland, Italien och Portugal m fl. I-länder förvandlas till u-länder på mindre än 20 år - importberoende, passivt konsumerande med enorma handelsunderskott och lika höga budgetunderskott. Det är nyliberalismens recept på undergång. Som följs till punkt och pricka.

Lars Hjälmered sa...

Hej Nemokrati!

Uppenbart tycker vi lite olika.

Jag anser att regeringens infrastrukturpaket är imponerande omfattande och helt nödvändigt för att utveckla Göteborg och andra delar av Sverige.

Vad innebär satsningarna på Göteborg?

Det blir en del väg, absolut. Men, man får också se att utbyggnaden av vägen mellan Trollhättan och Göteborg är viktig för folk där och för att flytta god mellan städerna.

Därutöver finns flera vikiga spårsatsningar. Tågtunneln under Göteborg kommer, när den är klar, att göra det möjligt för fler att pendla med tåg till och från Göteborg. Det är bra. Det blir också fler och bättre spår till Göteborgs hamn - därigenom kan mer gods köras ToR hamnen på ett miljömässigt bra sätt.

Så, om man ser helheten. Stora utbyggnader som gör att Göteborg kan växa. Det ger fler jobb, det ger också fler jobb att välja på genom att området man kan bo och arbeta på växer.

Du föreslår också satsningar på miljövänliga bilar och tankställen. Så sker redan. Alliansen sätter 500 miljoner varje år på utvecklingen av ny, miljövänlig teknik i både personbila och tunga fordon. Och de som investerar i tankställen kan få stöd. Och de som forskar om ny bränslen kan få forsknigspengar till det.

I ditt andra inlägg berör du sedan flera andra viktiga frågor såsom skolor och bostäder. Klyftor minskas bäst med att folk får jobb, den största klyftan är faktiskt mellan de som arbetar och de som inte arbetar. Ja, jag skulle kunna fortsätta med fler svar...

...men låt mig bara konstatera att viktiga satsningar på exv. kvaliteten i skolan inte står i motsatsförhållande till investeringar i järnvägar och vägar. Infrastrukturen är en viktig framtidssatsning för att ha råd med viktiga välfärdsverksamheter i framtiden.

Hälsningar
Lars H.