onsdag 28 oktober 2009

Kinesiska Geely ny ägare till Volvo Cars?



Idag på förmiddagen har Volvo Cars ägare Ford meddelat att den kinesiska biltillverkaren Geely är den spekulant de föredrar och ska förhandla vidare med mot målet att sälja Volvo.

Mer om Fords besked finns på bland andra GP, Dagens Industri och DN.

Beskedet om att kinesiska Geely kan bli ny ägare till Volvo Cars väcker en hel del frågor och oro. Det är naturligt och befogat. Anställda på Volvo vet vad man har idag, men inte vad som komma skall.

Min åsikt är att Geely kan bli en bra ägare till Volvo!

Låt mig kort förklara...

För det första måste vi förstå att Ford säljer Volvo om man behöver. Fords fokus är Ford. För att klara Ford framtid har de redan sålt Jaguar och Land Rover. Vi kan räkna med att det blir en ny ägare, frågan är snarare vem! Och osäkerhet och frågor kommer oavsett vem som är spekulant.

För det andra måste vi se vad Volvo Cars behöver. Två saker säger jag. Det ena är en ägare som satsar långsiktigt på nya produkter, det andra en ägare som förstår att uppskatta och vårda varumärket Volvo. Det sista är särskilt viktigt då ju Volvo Cars, eller egentligen formellt idag Ford, delar varurmärket Volvo med AB Volvo. Jag anser inte att man per definition kan säga att en kinesisk ägare inte klarar detta - tvärtom finns goda chanser till bra resultat!

För det tredje måste vi se var framtiden för Volvo ligger. Många kommer att köra Volvo i Sverige också i framtiden, men den stora potentialen ligger i länder som växer. Eller för att uttrycka saken annorlunda - att få volvobilar på garageuppfarterna i Shanghai, Beijing, Chengdu, och Chongqing, är vad som kan trygga ingenjörs- och montörsjobb i Göteborg! En kinesisk ägare med ett stort återförsäljarnät i Kina är i det perspektivet en bra grund för detta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En enda mening avslutade ekonomi-
ekot TV 1 " Volvo tillverkas redan i Kina" Hm, jag jobbar inom sjukvården och har inte hört ett ord om det, eller läst något i DN. Ganska typiskt,eller hur? Roligt att lära mer om detta genom din blogg. Tänk att vi har riksdagsledamöter som redan varit på fabriken i 30 milj staden. Har du blivit intervjuad om det? Om inte, i så fall varför. Du har ju dessutom en professionell profil som gör dig till en kunnig iakttagare. Vänliga hälsningar Monica U

Lars Hjälmered sa...

Hej Monica!

Tack för din kommentar.

Volvo tillverkar, som du skriver, redan bilar i Kina. Visserligen är "bara" runt 10 000 bilar varje år - vilket ju är lite jämfört med de 359 000 bilar Volvo sålde 2008. Dock är det en viktig anläggning. Bl.a. tillverkar man en väldigt exlusiv, förlängd bil av modellen S80. Den bilen skulle kanske kunna säljas i 100 exemplar varje år i Sverige. Volvo hoppas att de kan sälja mellan 10 och 15 000 sådana varje år i Kina om några år!! Intressant, men lite udda, exempel på hur stor, ja gigantisk den kinesiska marknaden är!!

Den kinesiska volvofabriken ligger f.ö. i staden Chongqing. En stor stad med 8 miljoner invånare i staden och 30 miljoner i regionen! I Chongqing har f.ö. även Ericsson en fabrik. Ericsson sätter samman utrustning för mobil telefoni - produkterna görs först i Ericssons fabrik utanför Borås för att sedan sättas samman i Chongqing!

Du frågar om jag blivit intervjuad om detta. Faktiskt ja. Innan jag reste till Kina blev jag intervjuad av Radio Göteborg om mina förväntningar, och vid hemkomsten gjorde Expressen en intervju om intrycken av den kinesiska bilindustrin.

Låt mig kort också konstatera att det finns en hel del att säga om Kina generellt. Det finns stora problem i landet - inte minst bristen på männskliga fri- och rättigheter, som syns i att man inte får rösta, inte fritt kan skapa eller bli medlem i en fackförening och att de sociala rättigheterna fördelas i ett "kast-liknande" system. Men, landet utvecklas också fort och omfattande. Det finns exv. redan idag runt 200 miljoner kineser som har en köpkraft/välstånd motsvarande svensk medelklass! Och man tror att det kommer att blir runt 700-750 miljoner personer med den köpkraften 2020. Och jag vågar nog påstå att Kina i mycket går från att vara ett lågkostnadsland för produktion till andra länder, till att bli en intern konsumtionsekonomi! Ett eventuellt kinesiskt köp av Volvo PV är nog bara ett första exempel på fler kommande motsvarande affärer/uppköp.

Hälsningar
Lars