onsdag 19 augusti 2009

Besök på ambulanshelikopter!




Idag på förmiddagen har jag besökt en helikopterbas på Värmdö utanför Stockholm. På basen finns två ambulanshelikoptrar som servar invånarna i Stockholm.

Besöket var intressant på flera sätt. Framförallt lärde jag mig en hel del om deras verksamhet - teknik, utbildning, typ av uppdrag, antal uppdrag och flygtimmar mm. Samtidigt ska jag inte sticka under stol med att jag som flygintresserad uppskattade att få provsitta förarplatsen och få en detaljerad beskrivning av helikoptrarnas alla funktioner!

Helt klart är att helikoptrar är betydelsefulla för akutsjukvården. Exempelvis kan man snabbt ta sig ut till skärgården, vilket kan betyda skillnad i överlevnad för patienten.

Huvudskälet till besöket var dock delvis ett annat. På tisdag i nästa vecka ska jag under en dag flyga med ett ambulansflyg. Planet utgår från Göteborg och ska hämta och lämna patienter i olika delar av Sverige. Det är samma företag som flyger såväl planen på Säve i Göteborg som helikoptrarna i Stockholm. Att se helikoptrarna handlade om att få se mer av flygande sjukvård samt få information och förmaningar inför tisdagens praktik. Ser verkligen fram emot tisdag - mer kommer på bloggen!!

Inga kommentarer: