tisdag 10 mars 2009

Volvo Cars - nya spekulationer om försäljning

Idag spekuleras om en stundande försäljning av Volvo Cars. Tidningen Financial Times pekar ut fyra spekulanter - den första är en grupp svenska investerare, de övriga tre är de kinesiska fordonstillverkarna Geely, DongFeng och ChangAn. En kort notis om detta finns på Dagens Industri.

Låt oss har rimliga förväntningar på detta. Ford säljer Volvo om man behöver. Häromåret sålde de prestigemärkena Jaguar och Land Rover till indiska Tata Motors. Fords fokus är Fords framtid. Behöver de cash för att klara framtiden säljer de Volvo.

Min personliga uppfattning är att Volvo Cars behöver en ägare som satsar långsiktigt och förstår att uppskatta och vårda varumärket Volvo. Det sista är särskilt viktigt då ju Volvo Cars, eller egentligen formellt idag Ford, delar varurmärket Volvo med AB Volvo.

Jag hör många som är oroliga för en eventuell framtida kinesisk ägare. Personligen är jag inte lika kategorisk. Får man bara en ägare som satsar långsiktigt på nya modeller och som vårdar varumärket finns goda förutsättningar.

Under vår resa till Kina i förra veckan var ett av våra besök på den fabrik i staden Chongqing som Ford driver tillsammans med Mazda och kinesiska ChangAn motors. Genom Fords deltagande tillverkas volvobilar i fabriken.

Det finns många lärdomar därifrån - den viktigaste för mig är att man inte ska se Kina som en lågkostnadsfabrik utan som en marknad. Att producera till låg kostnad går självklart att göra, men det tenderar till att ändras över tid. Jag menar att den stora potentialen för Volvo Cars i Kina snarare ligger i att sälja många bilar på den växande kinesiska marknaden. Ett exempel är det förlängda versionen av modellen S80 som Volvo tagit fram särskilt för Kina och som de hoppas på sikt ska säljas i 15 000 exemplar varje år. 15 000 är iofs ingen enorm volym, men notera att vi alltså pratar om Volvos enskilt mest exklusiva bil, en bil som om Volvo skulle sälja den i Sverige med tur kanske skulle säljas i något hundratal exemplar varje år!!

Fortsättning lär följa i ägarfrågan!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är högst troligt att en kinesisk ägare har intresse av att vårda varumärket och Volvo satsa långsiktigt på nya modeller men har de intresse av att behålla produktionen i Sverige? Jag tror att de flesta är oroade av att en stor del av jobben försvinnner österut. Vad tror du - kommer en kinesisk ägare att flytta produktionen?

Lars Hjälmered sa...

Hej Anonym!

Din kommentar är mitt i prick. Jag delar din syn att framtiden för produktion i Sverige är ett orosmoment med en eventuell ny ägare till Volvo.

Med risk för att låta som en kall ekonom - jag tror att framtiden för produktion av bilar hänger på hur duktiga man är. Klara man att producera kvalitativ bra bilar till en låg kostnad i Göteborg finns goda möjligheter för en fortsatt tillverkning. I det sammanhanget är det intressant att notera att Volvos fabrik i Torslanda är väldigt automatiserad och effektiv om man jämför med fabriken i kinesiska Chongqing. Robotar och en ständig produktionsutveckling är nödvändig.

Sedan har vi andra faktorer som också påverkar ekonomin. Kina har idag importtullar på utländska bilar - de gör att det är lönsamt att tillverkar bilar i Kina i ett produktionsupplägg, läs Volvos, som annars inte hade varit ekonomiskt lönsam. Jag tror inte att Kina kommer att kunna ha kvar dessa i framtiden - då öppnar sig ett par saker, dels en möjlighet för andra producenter/fabriker att erbjuda bilar till en hygglig produktionskostnad som importeras till Kina men också att behovet av effektivisering av den kinesiska produktionen ökar. Det sistnämnda kan ju sedan leda till att de med en kombination av lägre löner och en produktionsteknik som närmar sig vår blir allt vassare i konkurrensen.

Sedan har vi varumärket. I varumärket Volvo finns en "air" av skandinavien och en koppling mellan Sverige och Volvo. Att helt sonika flytta produktion från Sverige och uppräthålla dessa världen ter sig svårt. Jag tror inte heller det är möjligt att köra "labelling", alltså att sätta en volvologga på en bil som inte är Volvo men som vill ska uppfattas sådan - en Volvo, eller annan bil, måste grundas i igenkänning i design, kvalitet i produkt mm.

Det blev en lång utläggning...kort svar är att jag är oroad. Men, vi kan ju också se att en amerikansk stor ägare inte lyckats till 100 %.

Hälsningar
Lars