Riksdagsledamot (m) för Göteborgs Stad. Bloggar om politik och livet i stort.
torsdag 12 februari 2009
Betygsdebatt i riksdagen
Idag debatterar riksdagen betyg. En ny betygsskala A-F införs om några år. Detta är bra och kompletterar alla våra andra viktigs skolreformer. Oppositionen accepterar, men är allt annat än överens. Exempelvis vill (v) avskaffa alla betyg.....hur knäppt är inte det på en skala?
Du kommenterar Vänsterpartiets krav om att avskaffa betyg med "hur knäppt är det på en skala?"
Är kommentaren uttryck för ett officiellt Moderat skolpolitiskt ställningstagande?
Det går att diskutera för- och nackdelar med betyg, men som lärare förväntar jag mig att politiska företrädare i beslutande position håller en högre nivå i arguamentationen i viktiga frågor. Jag efterlyser sakargument.
Torbjörn Strömberg, adjunkt i filosofi och svenska
Tack för din kommentar. Jag har respekt för att (v) förordar att betygen i skolan ska avvecklas. Däremot elar jag inte den uppfattningen, tvärtom tycker jag att det är knäppt.
Jag anser att vi behöver mer av uppföljning och utvärdering - av hur det går för barn i skolan men också av skolor och skolhuvudmän.
Betyg är i det sammanhanget ett verktyg som ska kompletteras med skriftliga omdömen, men också med nationella prov och individuella utvecklingsplaner. Och allt detta för att få en grund att vid behov sätta in särskilt stöd, samt att ge en återkoppling till barn och föräldrar hur eleven utvecklas.
För detta finns stöd i forskningen - bl.a. sådan som pekar på att höga förväntningar och en tydlig återkoppling är viktiga för goda skolresultat.
För mig framstår det som knasigt att vända sig emot betyg och nationella prov och skriftliga omdömen. Det innebär, för tydlighetens skulle, inte att jag anser att (v):s företrädare är knasiga.
Ledamot i Miljö- och jordbruksutskottet. Suppleant i Utbildningsutskottet.
Är född och uppvuxen i Göteborg.
Har en bakgrund som chalmerist och anställd på flygmotorföretaget Volvo Aero i Trollhättan.
2 kommentarer:
Du kommenterar Vänsterpartiets krav om att avskaffa betyg med "hur knäppt är det på en skala?"
Är kommentaren uttryck för ett officiellt Moderat skolpolitiskt ställningstagande?
Det går att diskutera för- och nackdelar med betyg, men som lärare förväntar jag mig att politiska företrädare i beslutande position håller en högre nivå i arguamentationen i viktiga frågor. Jag efterlyser sakargument.
Torbjörn Strömberg, adjunkt i filosofi och svenska
Hej Torbjörn!
Tack för din kommentar. Jag har respekt för att (v) förordar att betygen i skolan ska avvecklas. Däremot elar jag inte den uppfattningen, tvärtom tycker jag att det är knäppt.
Jag anser att vi behöver mer av uppföljning och utvärdering - av hur det går för barn i skolan men också av skolor och skolhuvudmän.
Betyg är i det sammanhanget ett verktyg som ska kompletteras med skriftliga omdömen, men också med nationella prov och individuella utvecklingsplaner. Och allt detta för att få en grund att vid behov sätta in särskilt stöd, samt att ge en återkoppling till barn och föräldrar hur eleven utvecklas.
För detta finns stöd i forskningen - bl.a. sådan som pekar på att höga förväntningar och en tydlig återkoppling är viktiga för goda skolresultat.
För mig framstår det som knasigt att vända sig emot betyg och nationella prov och skriftliga omdömen. Det innebär, för tydlighetens skulle, inte att jag anser att (v):s företrädare är knasiga.
Det är väl sakargument, eller?
Hälsningar
Lars H.
Skicka en kommentar