söndag 28 september 2008

Vecka 40, 29 september - 3 oktober

Nästa vecka inleder jag med en heldag i Göteborg. Ska träffa partikollegor som är förtroendevalda i Göteborg - blir väl en del prat om vad vi ska göra gemensamt nu i höst. Därefter ska jag träffa den matematikforskare på Göteborgs Universitet som jag träffat flera gånger och skrivit om flera gånger på bloggen. Hoppas få bra information om matematikforskningen. Kvällen ägnas åt ett framträdande på restaurangen Respekt på Järntorget. Det är moderaternas partiförning i Linnéstaden som bjuder in. Kanske får jag höra några sanningen ord från glada göteborgare?

På tisdag inleder jag dagen med att träffa två rektorer. Vi ska prata om deras roll som rektorer, hur det är att driva en fristående skola samt problem och möjligheter de möter i samarbete med Göteborgs kommun. Tisdagen fortsätter med en tillställning hos landshövdingen. Förening IFS utser på tisdag årets nybyggare och årets pionjär. Det handlar om personer som snabbt och framgångsrikt byggt en ny framtid i Sverige. Min roll i allt detta är att vara mentor åt den företagare som blir vinnare. På tisdag träffar jag honom eller henne. Kul och spännande! Sedan avslutas dagen med ett framträdande på en studentförening i Uppsala där det blir samtal och högre utbildning och forskning.

Onsdag blir en dag i riksdagen. Frukostmöte, votering, möte med utbildningskollegor först inom (m) och sedan inom hela alliansen, träff med utbildningsdepartementet, lite innebandy, och sedan mer jobb.

Torsdag blir lite lugnare. Ska lyssna på ett seminarium och på frågestunden i kammaren. På fredag också rätt få streck i kalendern. Dock blir det en del jobb med motioner - den 7 oktober är det deadline för oss att lämna in förslag - således ska det sista fixas i nästa vecka.

Viktigast av allt nästa vecka är dock att jag har en praktikant, en kille som går i nionde klass på Kärrlundsskolan som ska ha pryo hos mig hela nästa vecka. Har jobbat en del på hans program för att han ska få möjlighet att se riksdagen från så många håll som möjligt - vad en riksdagsledamot gör, vad en sekreterare gör, hur allt praktiskt i och runt riksdagshuset klaffar mm.

Inga kommentarer: