söndag 13 juli 2008

SvD om Piratpartiet

I dagens SvD skriver Per Gudmundsson en krönika om integritet och konstaterar att Piratpartiet är det senaste tillskottet i missnöjesfloran appropå diskussionen om FRA. Han anser att de inte är representativa:
"Tvärtom tycks det vara ett intresseparti för medelålders män i kortärmade skjortor med datakonsultjobb och intresse för fildelningsnätverk."

Resonemanget avslutas med en rätt komisk sammanfattning:
"Grattis. Om du är en av dem som vill att killarna på it-supporten ska få ännu större makt över din tillvaro så är piratpartiet något för dig."

4 kommentarer:

Leo sa...

Senaste tillskottet vet jag inte....

PP gick till val redan 2006 på att kämpa mot FRA-lagen.

Och särskilt medelålders känner jag mig inte. Men okej, IT-konsult är jag ;)

Lars Hjälmered sa...

Visst har piratpartiet funnits ett tag, om än att fildelning ju varit PP:s fråga.

Det där med IT-konsult stämde i varje fall på dig....;)

....samtidigt, medge att Per Gudmundsson har humor och lyckats få till en rätt komisk formulering?

Anonym sa...

Han kanske lyckas få till en "rätt komisk formulering" men skjuter bredvid målet med sina ad hominem attacker och har fel i sakfrågan. Men jag förstår självfallet att du som politiker från den bortgjorda alliansen gillar det han säger. ( det där var en ad hominen attack som fungerade eftersom den till skillnad från Gudmundssons var med sanningen överenstämmande ).

Lars Hjälmered sa...

Till anonym:
Min tumregel när jag läser tidningen, SvD eller andra, är att allt som står där knappast är sant.

Sedan ska sägas att oavsett vad man tycker om piratpartiet, eller moderaterna, eller enskilda sakfrågor så kan man väl med ett leende kunna ta en rolig formulering i en liten ledarkrönika i en tidningen?

Jag försöker i vart fall gå in med att ta mitt uppdrag på största allvar, men samtidigt para det med distans, ödmjukhet och humor.