tisdag 1 juli 2008

Säljrykten kring Volvo Cars - igen!

GP skriver idag, liksom Svenska Dagbladet/E24 och Dagens Industri, om Fords säljsamtal kring Volvo Cars med diverse företag. I GP skrev journalisten Stephan Lövgren i förra veckan om de tänkbara köparna; Renault, Dongfeng, Tata m.fl.
Frågan är väl vem som köper ett företag som blöder? För några spekulanter kan det vara att få del av ett starkt varumärke, en tillverkare av mer prestigefulla bilar. Och för en del av dessa kan det faktiskt vara som så att efterfrågan, utsläppskrav mm. i Europa är underordnat och att man istället ser potentialen i länder som Indien och Kina?
Mina preferenser? Tja, jag vill som alla göteborgare ha kvar Volvo Cars i Torslanda, då de betyder mycket för jobb, skatte- och exportintäkter, och för fordkning/utveckling. Låt mig peka på två viktiga saker:
  1. Det är viktigt med en ägare till Volvo Cars som är långsiktig och vill vårda varumärket. En klyscha, visst, men ack så sant. Rätt ägare ger goda förutsättningar för verksamheten i Torslanda.
  2. Varumärket. Man tycks glömma att varumärket Volvo ägs gemensamt av Ford/Volvo Cars och AB Volvo. Vem som äger Volvo Cars och hur varumärket hanteras inom bilverksamheten påverkar alltså även AB Volvo och dess verksamhet och produkter/tjänster. Och i linje med det - vem som äger Volvo Cars påverkar AB Volvo, även om de har svårt att ha synpunkter på det.
För 15 år sedan diskuterades en affär mellan Volvo och Renault. Den skulle bl.a. inneburit att Volvo tog lastvagnarna och Renault bilarna. Kontroverser och det blev inget. Idag är vi i ett läge där AB Volvo köpt Renaults lastvagnsdel. Om Ford skulle sälja Volvo Cars är vi i stort tillbaka till Volvo-Renault-affären!

Inga kommentarer: